Csodálatos siker a szabadonrepülő modellek ifjúsági Európa-bajnokságán!

Készült2023-09-01

Csodálatos siker a szabadonrepülő modellek ifjúsági Európa-bajnokságán!

Augusztus 12-20. között a francia Moncontour adott otthont a szabadonrepülő modellek ifjúsági Európa-bajnokságának. A verseny különlegessége, hogy együtt rendezték a felnőtt világbajnoksággal, így minden idők legnagyobb repülőmodellező eseménye volt, 40 ország közel 400 sportolója állt rajthoz!

A felkészülésünk ismét nem volt egyszerű. A tavalyi világbajnokságon való fantasztikus szereplésünk után nagy volt az elvárás (önmagunkkal szemben is), nagy volt a cél és feladat is.

Hiába nyertük meg a VB-t, hiába álltunk ötször dobogóra, nem sikerült kellő támogatást szerezni, a kéthetes, 4000 km-es utat csaknem önerőből kellett megoldanunk.

Az EB előtti 3 világkupa fordulóból mi csak az utolsón vettünk részt. Ez főként a terület, a helyi időjárás megismerését, versenyzőink alkalmazkodását, ráhangolódását szolgálta. Az első start a reggeli eső miatt késve indult, de egyik pillanatról a másikra csodás idő kerekedett. Csikár Imre Móric és Halász-Szabó Levente F1A vitorlázó kategóriában bejutott a Poitou Cup döntőjébe, amit az erős szél miatt csak másnap reggel tartottak meg. Az igen erős mezőnyben Imre 7., Levente pedig 12. lett. Ifiben Imre 2. helyezést ért el az izraeli Gewa Malizki mögött.

Az EB-VB ünnepélyes megnyitójára látványos felvonulást követően a feldíszített Moncontourban került sor. Másnap a modellek regisztrálása zajlott.

 

A verseny színhelye Moncontourtól 10 km-re fekvő mezőgazdasági területek, többnyire beszántott földek, néhány napraforgó táblával. A föld olyan köves, hogy sok helyen több a kő, mint a föld a felszínen. Ez emberre és modellre egyaránt veszélyes, szerencsére csak kisebb balesetek voltak. Az időjárás egész időszak alatt jó volt, nem volt extrém meleg és a területre jellemző erős délutáni szél sem jött be.

 

Az F1A felnőtt VB-n is érdekeltek voltunk, Csikár Imre Móric bejutott a 48 fős döntőbe, ahol legjobb magyarként a 31. helyen végzett.

Az ifi EB F1A (vitorlázó) versenynapon szinte egész nap felhős, borongós idő volt, ritkán bújt elő a nap. Ritkán voltak nagy termikek, minden startban, minden „totálért” (a startonkénti maximum) nagyon meg kellett küzdenünk. Nehéz volt biztosra menni és a jónak látszó termikből is többen kiestek. Minden versenyzőnknél volt olyan start, mikor nagyon kellett izgulnunk. Sajnos Rémai Jonatánnak (Várpalota) két, Szőke Kingának (Gyula) egy startja nem volt maximum, Guti Réka (Gyula) és Csikár Imre Móric (Herend) viszont hibátlan volt, így két versenyzőnk bejutott a döntőbe! Az eredményeket gyorsan és online írták a rendezők, helyben egy óriáskijelzőn is látható volt. Hamar kiderült, hogy a lányok közt Réka az egyetlen döntős, Kinga pedig második lett, a csapateredményre viszont sokat kellett várni, inkább a saját számításra lehetett hagyatkozni, hogy megvan a győzelem!

A mezőny erősségét mutatja, hogy a korábbi évek 3-5 döntősével ellentétben most nyolcan értek el maximális eredményt, az utolsó versenyző sem túl sokat rontott és a csapatverseny is igen szoros volt. Mi 45 másodperc előnnyel nyertünk, de utánunk 2-3 mp volt csak a csapatok között! Három érem majdnem biztos tudatában készülhettünk a döntőre! Azért csak majdnem, mert minden dobogós modellt szigorúan leellenőriznek, hogy mindenben megfelel-e az előírásoknak! Kinga hamar átesett rajt, azonban Réka és Imi vizsgálatára csak a döntő után került sor, természetesen minden rendben volt!

Roppant nehéz a fly-off (döntő) mindössze 7 perces munkaidejében eldönteni, hogy mikor oldjon le az ember, lesz-e még jobb lehetőség!? A döntőben Réka az elsők között startolt, modellje csak 193 mp-et repült, azonban többeknek még ennyi sem sikerült, így Réka ötödik lett! Imi viszont próbálta megtalálni a legjobb helyet, a 7 perces startidő vége fele, a legnagyobb vetélytársával, közel egy helyen, egymás után oldottak le. Az izraeli Geva Malizki startja tökéletes volt, de modellje egyszer csak erőteljesebb süllyedésbe kezdett, míg Imi repülője jobb tartásban maradt. Végül 9 másodperccel megelőzve az izraelit, 285 mp-es idővel Csikár Imre Móric lett az Európa-bajnok!

 

Az ifi EB F1P (motoros) kategória versenyén a kedvezőtlen szélirány miatt a startvonalat kétszer is át kellett helyezni. Bauer Szonja (Bp. Cavalloni) bejutott a döntőbe, abszolút értékelésben és egyedüli nőként is győzelmet szerzett! A fiúknak (Csikár Imre, Rémai Jonatán) viszont nem ment olyan jól, az F1A mellett nem volt elég idő, energia a felkészülésre. A régi motorok és a modellek sem úgy működtek, ahogy kellett volna, érződött az is, hogy ők már több fárasztó versenynapon vannak túl, ennek ellenére próbáltak végig helytállni. A csapat harmadik helyezést ért el!

Az eredményhirdetésre szombaton a délutáni hőségben Moncontourban került sor.

 

Az ifi Európa-bajnokságon hétszer álltunk fel a dobogóra, ötször csendült fel a magyar himnusz!

 

Este bankett a szomszédos tornateremben, majd koncert következett, melyet tűzijáték koronázott meg.

 

Rengeteget készültünk, tudtuk, mi a feladat, tudtuk, mire számíthatunk! Tisztában voltunk képességeinkkel, erősségeinkkel, gyengeségeinkkel. A fiatalok sokat fejlődtek, a rögös úton kitartóan haladtunk a cél felé! Tudtuk, hogy nem lesz egyszerű – nem is volt az!

2023 Ifjúsági Európa-bajnokság eredményei:

 

F1A vitorlázó kategória

 

Abszolút értékelés:

1. Csikár Imre Móric HUN (Herend)

2. Geva Malizki ISR

3. Olesksii Kosylo UKR

5. Guti Réka HUN (Gyula)

12. Szőke Kinga HUN (Gyula)

27. Rémai Jonatán HUN (Várpalota)

 

Női értékelés:

1. Guti Réka HUN (Gyula)

2. Szőke Kinga HUN (Gyula)

3. Viktoriya Peykova BUL

 

Csapat:

1. Magyarország

2. Lengyelország

3. Németország

 

20 év után ismét, herendi, gyulai és várpalotai csapattagokkal, ifjúsági F1A kategóriában Európa-bajnok Magyarország!

 

F1P motoros kategória

 

Abszolút értékelés:

1. Bauer Szonja HUN (Bp. Cavalloni SE)

2. Andrii Pshenychny UKR

3. Albert Emil Niemieski GER

10. Csikár Imre Móric HUN (Herend)

13. Rémai Jonatán HUN (Várpalota)

 

Női értékelés:

1. Bauer Szonja HUN (Bp. Cavalloni SE)

 

Csapat:

1. Ukrajna

2. Észtország

3. Magyarország

 

Még az összetett csapatversenyben is az előkelő 6. helyen végeztünk, pedig F1B gumimotoros versenyzőnk nem is volt. Ezt egyébként Ukrajna nyerte Észtország és Németország előtt.

Forrás: Kerner Ferenc/Herendi Modellező SE